Goed geoliede IT-tandem die scherpe uitdagingen tot een goed einde brengt

donderdag 19 mei 2022
Dedicated warehousing- en distributiespecialist Dematra is een bekende speler in de transportsector. Om zijn verdere groei te verzekeren, heeft de Oost-Vlaamse logistieke speler nood aan een moderne en performante IT-infrastructuur.

Als virtuele IT-manager ondersteunt ESC dit ambitieuze bedrijf al jaren. Voorlopige hoogtepunt van die samenwerking: de realisatie van een nieuwbouwmagazijn met een multifunctioneel wireless netwerk en alle IT-voorzieningen die een modern distributiecentrum vandaag nodig heeft. “ESC heeft in deze IT case story onze hoge verwachtingen meer dan ingelost.”

24/7-klantenservice verzekeren

Wie wat vaker op de Belgische autosnelwegen rijdt, merkte ze zeker al op: de witte vrachtwagens met blauwe belettering van Dematra zijn alomtegenwoordig. En dat al sinds 1976. Sindsdien bewandelde het Oost-Vlaamse bedrijf een mooi groeipad. Als specialist in de opslag van grondstoffen en eindproducten in de voedingssector is Dematra al jaren een betrouwbare logistieke speler voor vele grote voedingsbedrijven. “Om de verdere groei te verzekeren, was een uitbreiding van de huidige magazijninfrastructuur noodzakelijk”, vertelt Cedric De Jaeger, Continuous Improvement Manager en zoon van CEO Geert De Jaeger. “Vorig jaar realiseerden we onze vierde distributiesite. Die ligt in het uitbreidingsgebied De Prijkels in Nazareth. Het hele project – bouw en installatie van alle IT-infrastructuur – duurde een half jaar. Een scherpe uitdaging dus, die we samen met ESC glansrijk doorstonden.”

Dat gloednieuwe gebouw huisvest de non-foodactiviteiten van Dematra en is uitgerust met de modernste IT-voorzieningen. Een volledige wirelessdekking van het gebouw, Barracuda-firewalls en client devices: het zijn maar enkele van de realisaties die ESC vormgaf. Dankzij de gloednieuwe fiberverbinding is dit nieuwe gebouw bovendien geconnecteerd met de andere Dematra-vestigingen. Een belangrijke voorwaarde voor Dematra om haar 24/7-klantenservice permanent te verzekeren.

Snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid

“De activiteiten van ESC voor Dematra vormden oorspronkelijk een verlengstuk van de rol die onze interne IT-verantwoordelijke op zich nam”, verduidelijkt Cedric De Jaeger. “Begin jaren 2000 hadden we nog één allround IT-verantwoordelijke die onze volledige infrastructuur beheerde. Door de vele razendsnelle evoluties hadden we gaandeweg behoefte aan meer diepgaande en gespecialiseerde kennis. Zo maakte ESC haar intrede bij Dematra. Vandaag hebben we niet langer een interne IT-manager, maar neemt ESC als virtuele IT-manager die rol volledig op.”

Het geheim van de gesmeerde samenwerking? Dematra en ESC blijken heel wat gemeenschappe-
lijke waarden te hebben. “Onze beide bedrijven zijn heel down to earth. Onze ondernemersmentaliteit doet ons met beide voeten in het werkveld staan. Allebei streven we naar een optimale klantenservice en vinden we een persoonlijke aanpak uiterst belangrijk. Vanaf dag één hebben we een bijzonder goed contact met de ESC-consultants die onze projecten begeleiden. ESC Consultant Nick brengt geregeld een dagje door op ons kantoor. Zo leren we ook de mensen achter de IT-oplossingen kennen en dat werkt des te vlotter.”

De bouw van het nieuwe distributiecentrum was voor Cedric het beste bewijs van die geoliede samenwerking. “Onze interne projectverantwoordelijke heeft nagenoeg de hele bouw en IT-installatie samen met ESC gecoördineerd en afgehandeld zonder dat ik er zelf veel bij betrokken was. In april 2020 ging de eerste spade de grond in en eind december van datzelfde jaar was alles operationeel. Tot op vandaag hebben we nog geen enkel IT-minpunt gedetecteerd. We zijn dus zeer tevreden over het hele projectverloop en de gerealiseerde toepassingen.”

“Dit project of IT case story toont voor mij aan dat onze jarenlange samenwerking vruchten afwerpt. In de beginfase waren er nog wat gezonde spanningen. Je moet elkaar leren kennen en tast elkaar af op vele vlakken. Maar al snel voelden we langs beide kanten een positieve connectie ontstaan. Het is dan ook fijn wanneer je vaststelt dat je een goede tandem vormt met je IT-partner in een IT-case story als deze. De achtergrondkennis die ESC de afgelopen jaren opbouwde over Dematra en onze behoeften, heeft ertoe geleid dat de verwezenlijking van ons nieuwe gebouw zo vlot verliep.”

"Alles staat of valt met een comp lete en moderne IT-omgeving."

Bij Dematra stellen we wel hoge eisen aan onze IT

“Na de geslaagde projecten uit het verleden kijken we al volop vooruit. Want op onze site in De Prijkels moet op korte termijn een vierde, nog groter gebouw verrijzen dat plaats biedt aan 70 à 80.000 pallets. We willen die site uitrusten met pickingrobots en automatisering vormt het codewoord voor dit project. Daarom staat of valt alles met een complete en moderne IT-omgeving. En daarvoor vertrouwen we opnieuw op ESC. Maar we zijn er rotsvast van overtuigd dat we ook deze horde samen met ESC op de beste manier zullen nemen.”

“Waarom ons vertrouwen zo groot is? Omdat we weten dat ESC ons ook in moeilijkere momenten bijstaat. Een voorbeeld om het duidelijk te maken in deze IT business case: op een vrijdagavond meldt een van onze medewerkers me dat er een probleem is met de externe toegang tot onze IT-systemen. Daarop bel ik meteen met de permanentiedienst van ESC, die onmiddellijk actie onderneemt. De volgende dag – op zaterdagochtend – ben ik samen met twee ESC-consultants naar het bedrijf getrokken en zijn we er samen in geslaagd om het probleem nog diezelfde dag op te lossen. Zo werd de hinder voor onze mensen tot een strikt minimum beperkt. Bovendien toonde dit voorbeeld voor mij de meerwaarde van ESC duidelijk aan. Net zoals in een huwelijk zijn er goede en kwade dagen. En het is fijn om vast te stellen dat je ook in kwade dagen op adequate service mag rekenen.”

“De sterktes van ESC samenvatten in drie woorden? Snelheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. Tel daarbij nog de persoonlijke aanpak en je hebt alle ingrediënten voor een succesformule. Bij elk IT-probleem naar een algemeen telefoonnummer moeten bellen, vervolgens je klantennummer doorgeven en dan wachten tot iemand tijd heeft om je vragen te beantwoorden? Met die aanpak zijn onze klanten niet gediend. En die hebben recht op onze permanente aandacht. Elke IT-storing moet daarom zo snel mogelijk worden aangepakt. En ja, bij Dematra stellen we best wel hoge eisen aan onze leveranciers. Maar in ruil daarvoor engageren we ons graag voor een langetermijnsamenwerking. Diezelfde benadering zien we trouwens ook bij onze klanten. Zij appreciëren onze blijvende inzet en passie voor perfectie. En dat uit zich in mooie en lange verbintenissen.”

Meer weten? https://esc.be/dtm2021/

Terug naar boven